יעוץ ארגוני יישומי

מה זה בעצם יעוץ ארגוני "יישומי" ?

יעוץ ארגוני:  יעוץ ארגוני הנו תחום המתמקד בארגון. תכליתו לבחון את סביבתו הפנימית והחיצונית של הארגון, להתאים ולשפר את ביצועיו אל מול שינויי הסביבה.  הייעוץ הארגוני כולל ונוגע בהרבה נושאים, החל מייעוץ אסטרטגי, כלכלי, פיננסי, דרך יעוץ שיווקי, מסחרי, וכלה בייעוץ העוסק בתרבות הארגונית, במבנה הארגון ובממשקים בניהם, ההון האנושי, אפיון פרופיל תפקיד, כישורים קריטיים, השמת עובדים וכו'.

כמעט לכל אחד מהנושאים הנ"ל ניתן לייעץ משתי התמחויות / גישות / אסכולות שונות. על מנת לפשט את הדברים, חלק מהיועצים הארגונים הנם בוגרי תואר שני בלימודי מנהל עסקים או כלכלה, וחלקם בוגרי תואר שני בלימודי סוציולוגיה / פסיכולוגיה. לצערנו, תחום הייעוץ פרוץ , וסובל מהעדר רגולציה, לפיכך ישנם יועצים שהנם חסרי הכשרה אקדמית רלוונטית, כשם שישנם יועצים שהנם חסרי ניסיון רלוונטי.

המלצתנו : אף כי הניסיון הנו פקטור משמעותי, אנו מציעים לא להתפשר, ותמיד לבחור יועץ שהנו הן בעל ניסיון רלוונטי והן בעל השכלה והכשרה אקדמית רלוונטית.

אז מה זה "יישומי" ?

בפשטות, היכולת של מקבל הייעוץ ליישם את הייעוץ .ובמילים אחרות, לתת לארגון פתרון שהארגון גם יכול ליישם (יש לו את המשאבים לכך).

1. לכל בעיה או אתגר יש מספר פתרונות אפשרי.  לפיכך, נדרש לוודא כי סוג הפתרון אכן יהיה אפשרי ומתאים לארגון (לאופי הארגון, למשאביו, לתדמיתו), על מנת שהארגון יוכל לדבוק בו לאורך זמן .

2. גם בהינתן פתרון מתאים, חשוב לסייע ולוודא שהארגון והגורמים מטעמו אכן מטמיעים את הפתרון בצורה הנכונה. 

שלושת הנחות המוצא שלנו בייעוץ הארגוני יישומי.

 

  1. ההבנה כי מידי יום סביבת הארגון שלנו משתנה.  צרכי הלקוחות, המתחרים, עלות המכר, הרווחיות וכו'.
  2. השגרה הארגונית מרדימה אותנו מלראות שינויים אלו ! ובכך נותנת לגיטימציה מתמדת לתירוצים של "אין זמן" ו"אין ברירה".
  3. מה שלא ניתן למדוד, גם לא ניתן לנהל !
  4. צריך לזכור, "זה לא החזק ביותר ששורד, גם לא האינטליגנטי ביותר.  שורד הוא מי שיודע להתאים את עצמו לשינויים בצורה הטובה ביותר*" 

  5.                                                                  *צ'ארלס רוברט דרווין, מוצא המינים 1859 

שלבי הייעוץ שלנו

שלב א : שלב האבחון 

שלב האבחון נועד לבחון שתי סוגיות עיקריות: 

סוגיות הרלוונטיות לתוכנית העסקית:

  • מה הצעת הערך האמתית של הארגון ללקוח ?
  • מי הלקוח שלנו ? מי לא הלקוח שלנו ? מי עדיין לא הלקוח שלנו ? … מה צריך לקרות כדי שהוא יהיה לקוח שלנו ? .
  • מה הלקוח שלנו צריך ? מה הלקוח שלנו רוצה ? ויחי ההבדל בין הדברים .
  • כיצד נוכל להגדיל את הפריון מכל לקוח ?, האם יש לנו מדיניות סחר שתעודד ותתמרץ לקוחות להרחיב את מגוון המוצרים שלהם מהארגון.
  • מה זמינות מגוון המוצרים שלנו אצל הלקוח (גם ביחס למתחרים) ?.
  • אלו מהמוצרים שלנו ימשיכו להיות רלוונטים לשוק ?, מה הרווחיות מהם?  אלו מהמוצרים יהיו מקורות הצמיחה שלנו בעתיד ?
  • כיצד נוכל ליזום הזדמנויות למוצרים חדשים ונתחי שוק חדשים ?.
  • מה היתרון היחסי שלנו ?

 

סוגיות הרלוונטיות להון האנושי ולתרבות הארגונית.

  • מי אנחנו מה ההון האנושי שלנו ? מה התרבות הארגונית שלנו מאפשרת לנו ?
  • האם לעובדים שלנו יש את הכישורים הקריטיים לביצוע המשימות ?
  • האם כל עובד מבין את תפקידו ואת משמעותו ?
  • האם יש לנו "שחקני נשמה" בארגון ? האם אנו מעודדים אותם או…… מוציאים להם את "הנשמה " ?
  • האם העובדים בארגון מתוגמלים בצורה המשקפת את תרומתם לארגון ?
  • האם העובדים שלנו עובדים מהלב ? , האם זה מספיק לנו שהם עובדים מהלב ?  האם נכון להכשיר אותם לעבוד יותר מהראש ?
  • מה היעלות  הארגונית שלנו ?מה השפה הארגונית ? האם היא אחידה, מובנת ויעילה ? האם המשימות ברורות ?
  • האם כל עובד מבין את תפקידו ומשמעותו ?

שלב ב : למידת הארגון

  • ניתוח נתוני הארגון.
  • קיום ראיונות של עובדי מפתח + תצפיות.
  • דיונים על האסטרטגיה הארגונית הקיימת.
  • הגדרת מטרות הארגון בטווח של 3 שנים לארגון ולמחלקות השונות .
  • בניית תוכנית עבודה שנתית מפורטת לפי חודש לפריט / מותג / ערוץ מכירות / לקוח / סוכן.
  • הגדרת מדדים לפיהם ימדד הארגון. 

שלב ג : בניה וקיום מנגנוני ניטור ובקרה.

  • בניית מערכת ניטור ובקרה ויזואלית נגישה ויעילה, שתשקף  בצורה השוואתית בכל רגע את ביצועי הארגון ביחס למטרותיו.(תכנון מול ביצוע).
  • ליווי הארגון, ליווי מנהלים ועובדים בעלי תפקידי מפתח לצורך וידוא יישום נכון של התהליכים והפרקטיקות.

אז למה אנחנו ?

  • כי אנחנו מבינים את הן את הצורך בשינוי והן את החשש ממנו והקשיים הנלווים.
    אנחנו מבינים שיעוץ ארגוני הנו תחום דיסקרטי ורגיש של אבחון והטמעת שינויים. לפיכך בחרנו ביחס אישי ובגורם אנושי קבוע שיוכל ללוות אותך בזמינות גבוהה ולאורך זמן.
  • כי אנחנו לא נסתפק במצגת ודוחות. אנו נצעד אתכם ולצידכם לאורך כל הדרך. אנו נחלוק אתכם את ניסיוננו הרב באבחון ובבניה מחדש, ונלמד יחד כיצד להטמיע פרקטיקות מדידה ויישום.

  • כי אצלנו אין "אולי" ואין "בערך". הייעוץ שלנו מתבסס על עובדות, ומתחקר את הנתונים השוטפים של הארגון שלך.
  • כי אנחנו מבינים את חשיבות היתרון היחסי. כי אנו מבינים שאם אתה לא גדול וחזק כמו פיל, לפחות תהיה זריז וגמיש כמו איילה. במילים אחרות, אנו מבינים שלא משנה האם אתה גדול או קטן, משנה האם  ? ועד כמה ? הארגון שלך רלוונטי לסביבה בה הוא פועל.